شکیبا باشید لطفا شکیبا باشید

بلیط هواپیمای مناسب را چگونه خریداری نماییم؟



بلیط هواپیمای مناسب را چگونه خریداری نماییم؟

 

چگونه بدون استرس از پرواز خود لذت ببریم؟

چطور از حقوق خود به عنوان مسافر هواپیما بهره مند شویم؟

شاید با خود بگویید که پاسخ این سوالات بسیار واضح است و مانند خیلی از امور روزمره ما مشخص است. اما همه ما می دانیم که ریزه کاری هایی در تهیه بلیط هواپیما و همچنین برنامه ها و زمان بندی های فرودگاهها و شرکتهای هواپیمایی و آژانس های مسافرتی وجود دارد که اطلاع از آنها موجب می گردد از حقوقی که قانون حمل و نقل ملی و بین المللی برای مسافرین پروازهای هواپیمایی در نظر گرفته است بهتر و کامل تر بهره ببریم.

 

هنگامی که قصد سفر داشتید می توانید در هر ساعتی از شبانه روز حتی در نیمه شب و یا صبح خیلی زود با دسترسی به یک اینترنت ساده و داشتن یک گوشی هوشمند معمولی و با ورود به سایت www.golbilit.com و یا اپلیکیشن های سایت گل بلیط و یا هر سایت رزرواسیون بلیط که می شناسید و به آن اطمینان دارید به راحتی با جستجو مبدا و مقصد سفر و تعیین تاریخ پرواز و تعداد مسافرین و سن آنها بهترین زمان و قیمت بلیط را جستجو و پیدا کنید.

معمولا در سایتهای رزرواسیون همانند سامانه هوشمند گل بلیط می توانید با فیلتر جستجو خود مستقیم به اطلاعات یک پرواز خاص و یا یک زمان خاص و یا حتی ارزانترین بلیط یا گرانترین بلیط دسترسی پیدا کنید. اگر دنبال نرخهای مناسب می گردید معمولا ارزانترین نرخهای بلیط هواپیما در آخرین لحظات نمایش داده می شود البته همیشه باید این ریسک را هم بپذیرید که در فصل شلوغی امکان از دست دادن جا بدلیل صبر برای نرخ ارزان وجود دارد.

مهمترین نکته برای صدور یک بلیط هواپیما اطلاعات شخصی مسافر است که باید از روی مدارک شناسایی معتبر همانند کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه مسافر ثبت گردد همچنین تلفن همراه مسافر که باید شماره تلفنی را که همیشه پاسخگو می باشد ارائه نمایید؛ گاها پیش آمده است که مسافرین شماره ای را اعلام نموده اند که خاموش بوده و تغییرات ساعت پرواز توسط شرکت هواپیمایی و یا سایت رزرواسیون و آژانس به مسافر انتقال پیدا نکرده است و موجب گرفتاری مسافرین شده است. در این موارد شرکتهای هواپیمایی مسئولیتی ندارند.

 

پس از صدور بلیط از طریق پیامک کد رزرواسیون بلیط یا شماره رفرنس برای شما ارسال می گردد. البته گل بلیط در پیامک ارسالی مبدا، مقصد، ساعت پرواز و مشخصات ایرلاین و همچنین لینک دسترسی به بلیط را نیز برای شما ارسال می کند. بهتر است تصویر بلیط را در گوشی خود داشته باشید و اگر پرینتی از بلیط همراه شما باشد مطمئن تر نیز خواهد بود.

پس از صدور بلیط خود حتما مشخصات خود و پرواز خود را مجددا کنترل نمایید و در صورت تفاوت و اشکال در هر یک از مشخصات خود خصوصا نام و نام خانوادگی خود به فارسی و انگلیسی و یا سن خود و یا همراهانتان که در نرخ بلیط تاثیر دارد و یا جنسیت مسافرین، ساعت و تاریخ پرواز و یا شرکت هواپیمایی بلافاصله موارد را از طریق تلفن پشتیبانی 24 ساعته و شبانه روزی گل بلیط پیگیری نمایید.

تیم پشتیبانی شبانه روزی گل بلیط موظف است مشکلات شما را بررسی نماید و در صورت تایید اختلاف و مشکلات پیش آمده با هماهنگی با مسافر نسبت به اصلاح بلیط اقدام نماید و هرگز با بلیط مشکل دار و مغایر با اطلاعات واقعی خود سفر نکنید. البته مسئولیت اشتباهات صدور بلیط با توجه به اینکه مسافر خود اطلاعات را کنترل و وارد سیستم می کند با خود مسافر می باشد. گل بلیط با توجه به منشور حرفه ای خود و مشتری مداری موظف است نهایت سعی و همکاری را در جهت انجام صحیح فرآیند تغییر بلیط انجام دهد.

یک ساعت قبل از پرواز حتما در فرودگاه حاضر باشید. البته این زمان صرفا برای پروازهای داخلی می باشد. پیشنهاد ما این است که حداقل 2 ساعت قبل از طریق وب سایت گل بلیط و در قسمت اطلاعات فرودگاه از برنامه پروازی خود و تغییرات احتمالی آن مطلع باشید و سپس به فرودگاه عزیمت کنید.

احتمال ترافیک خیابان های منتهی به فرودگاه ها و عوامل تاخیر در رسیدن به فرودگاه، زمان بررسی یگانهای کنترل انتظامی در ورودی های فرودگاه ها و سالن های ترانزیت، شلوغی فرودگاه و موارد بسیار زیاد دیگر گاها موجب تاخیر در رسیدن به پرواز می باشند و با توجه به اینکه کانترهای بررسی بلیط و صدور کارت پرواز معمولا سی دقیقه قبل از زمان پرواز بسته خواهند شد پس بهترین زمان ورود به سالن اصلی فرودگاه حداقل یک ساعت قبل از پرواز می باشد. برای سفر ایمن نیاز دارید که استرس را از خود دور کنید.

بلیط-هواپیما-ارزان

مشکلی که خیلی از مسافرین همیشه با آن مواجه هستند گم کردن لوازم و مدارک خود در محل پلیس انتظامی در ورودی سالن ترمینال است. پیشنهاد گل بلیط این است که قبل از ورود لوازم خود به دستگاه ایکس ری کیف پول، موبایل و ساعت، کلید و مدارک شناسایی خود را در داخل کیف دستی یا کوله پشتی خود قرار دهید تا از ریخت و پاش آنها و یا گم شدنشان جلوگیری شود. تعداد بسته ها و چمدان های خود را پس از خروج از محل پلیس مجددا چک کنید.

برای اخذ کارت پرواز، شما به بلیط و کارت شناسایی معتبر برای هر نفر مسافر نیاز دارید و حتما دقت نمایید باید هر مسافر به شخصه توسط کانتر شرکت هواپیمایی چک شود. معمولا اعضای خانواده توسط یک نفر جهت اخذ کارت پرواز مراجعه می کنند و سایر همراهان در جایی دیگر از فرودگاه حضور دارند که این مسئله همیشه باعث تاخیر و مشکلاتی در روند صدور کارت پرواز خواهد شد.

هنگام دریافت کارت پرواز، آن را در محل کانتر کنترل کنید. به ازای هر بلیط یک کارت پرواز دریافت کنید حتی برای کودکان زیر دو سال (infant) و کودکان 2 تا 12 سالتان (child) باید کارت پرواز مجزا دریافت شود. در کارت پرواز مشخصات مسافر، مشخصات پرواز، سالن، گیت خروجی و ساعت مراجعه به درب خروج اعلام شده است، همچنین به وضوح شماره صندلی شما قید شده است.

البته همانطور که می دانید کودکان زیر 2 سال صندلی اختصاصی نخواهند داشت. هنگام اخذ کارت پرواز می توانید از کانتر مربوطه و در صورت تمایل شما برای انتخاب صندلی کمک بگیرید و در صورت وجود جا کنار پنجره یا راهرو و یا جلو هواپیما را درخواست کنید. صندلی های کنار درب های خروج را در آخرین لحظه و صرفا به افراد جوان و سالم و آقایان اختصاص می دهند بدلیل اینکه در مواقع اضطراری بتوانند سریع تر عکس العمل نشان دهند.

چمدان های شما نیز در کانتر مربوطه دریافت می شود و یک رسید یا تگ بار به شما تحویل می گردد. این رسید را تا هنگام خروج از فرودگاه مقصد خود نگهداری نمایید چون بدون ارائه آنها اجازه خروج چمدان هایتان را نخواهید داشت. وزن بار مجاز برای هر شرکت هواپیمایی متفاوت است اما در ایران معمولا بار مجاز 20 کیلوگرم برای هر بلیط در نظر گرفته شده است. و هر نفر می تواند یک کیف همراه با ابعاد مشخص و حداکثر تا 8 کیلوگرم با خود به داخل کابین هواپیما حمل نماید. داشتن اضافه بار خود پیرو شرایط و ضوابط خاصی است و هزینه آن نیز توسط شرکت هواپیمایی اخذ خواهد شد.

پس از دریافت کارت پرواز و بدون صرف وقت با همراه داشتن کارت پرواز و کارت شناسایی معتبر خود به خروجی سالن جهت ورود به ترانزیت مراجعه نمایید. پس از بررسی و چک کردن مدارک وارد محل کنترل وسایل و مسافرین توسط نیروهای پلیس خواهید شد. بهتر است از همراه داشتن موارد ممنوع که در ورودی سالن اعلام شده است خودداری نمایید. معمولا در این مرحله برخی مسافرین بدلیل همراه داشتن برخی وسایل ممنونه معطل می شوند و همین باعث استرس و تاخیر آنها می گردد.

پس از این مرحله وارد سالن ترانزیت خواهید شد لذا با توجه به کارت پرواز خود درب خروج پروازتان را شناسایی کنید و در نزدیک ترین محل به آن استراحت نمایید.

پس از اعلان پذیرش مسافرین با در دست داشتن کارت پرواز و کنترل آن توسط کانتر مربوطه اجازه ورود به هواپیما را خواهید داشت. رعایت سکوت و آرامش در محیط رمپ، جت وی (تونل راهرو)، اتوبوس حمل مسافر و در پای پلکان هواپیما ضروری به نظر می رسد.

هنگام ورود به هواپیما با توجه به شماره صندلی که در کارت پرواز مشخص شده جای خود را پیدا کنید و با توجه به ورود مسافرین دیگر سعی کنید سریع وسایل خود را در کابین بالای سرتان جای دهید و در جای خود مستقر شوید. کمربند ایمنی خود را ببندید و به دستورالعمل های اعلامی توسط خدمه پرواز دقت نمایید.

نشستن-در-هواپیما

زمان بندی مناسب، سرعت عمل، دقت در نگهداری وسایل، رعایت حقوق دیگران، توجه به علائم و دستورالعمل های امنیتی از جمله روش های دستیابی به یک پرواز بدون استرس، راحت و ایمن است.

سفر به لبخند

 

نویسنده: سعید رجب پور 

 


هواپیمایی ماهان
هواپیمایی ایران ایر
هواپیمایی آسمان
هواپیمایی کاسپین
هواپیمایی امارات
تمامی حقوق این سایت متعلق به آژانس بینالود پرواز شرق می باشد و استفاده از اطلاعات آن بدون عنوان نام سایت پیگرد قانونی دارد